mandag 14. oktober 2024

Bloggpost #4 – Nylandsbroen og jaywalk

Den rir spaltene som ei mare; den forhatte Nylandsbroen! Støkket med infrastruktur som tilforlatelig hviler provoserende og rolig midt mellom Klassekampen-kontorene og veistrekket som bukter seg vestover, over Akerselva mot Oslo spektrum og Queens pub. 

Første innlegg på denne bloggen var viet nettopp Nylandsbroen som eksempel. Jeg tror til og med jeg kom i fare for å kalle broen Vaterlandsbroen, og fordi jeg er litt dialektforvirret, skrev jeg både broen og broa om hverandre. Jeg kunne derfor ikke la diskusjonen passere, da jeg så bro-diskusjonen blusse opp igjen. 

En tverrfaglig gruppering av flinke folk i eiendomsbransjen kom på banen forrige uke (kanskje før tilblivelsen av denne bloggen også). De løftet debatten om Nylandsbroen i AO (må ikke forveksles med Arkitekturopprøret, det er snakk om Avisa Oslo). 

Grupperingen bestod av Erik Østlyngen, leder i Miljøforeningen Akerselvas Venner, Berit Jagmann, leder i Grønland Beboerforening, Sonja Horn, konsernsjef Entra ASA og Sverre Landmark, styreleder i Galleri Oslo Utvikling AS. De uttalte at det nå var "[...] på tide å rive betongmastodonten".

I et forsøk på å forsvare det minst populære standpunktet, valgte jeg på nytt å skrive et innlegg. Det ble publisert digitalt i dag, mandag 14. oktober, og kan leses på Oslodebatt-sidene til AO.  



Vi blir sikkert ikke enige, og det er ikke alltid meningen med en diskusjoner heller. Men i Mad arkitekter, hvor jeg jobber, forsøkte vi oss på et tilsvarende utspill for to år siden. Hva med å transformere og gjøre noe spennende med Ring 1, siden den uansett skal stenges. Løsninger ble skisset, illustrasjoner ble satt i produksjon, gode og fornuftige argumenter etter retorikkens regler fulgte i Aftenpostens debattspalter, men totalt ignorert. 

Illustrasjon av Mad arkitekter. 
Hva om vi stengte Ring 1 og laget park? Samme mulighetsrom finnes ved Nylandsbroen. 
La oss prøve sperre to felt, før vi bruker veldig mye penger på å rive mulighetsrommet som eksisterer.

Nylandsbroen og resten av byens veiarealer har et enormt transformasjonspotensiale. Enten det handler om å tilrettelegge for friområder, sikre overvannshåndtering eller bare bilfrie områder i sentrum. Om du har passet på en fireåring, er det en lykke å ha tilgang på områder hvor barna kan løpe fritt, uten at foreldre med angstskrik og en rød, streng munn som fyller hele ansiktet, skal avlærer barna sine jaywalk.


jaywalk
/ˈdʒeɪwɔːk/
1 cross or walk in the street or road unlawfully or without regard for approaching traffic."you jaywalked across a busy four-lane street"   


Om du vil sjekke ut flere broer, kan jeg anbefale Broen:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggpost #10 –  Verden av i går – Europa av i dag

Jeg har hatt planer om å skrive om denne boken en stund, men når jeg nå skriver om den – to år etter utgivelsen, og et halvt år etter at jeg...