Litteraturiske reiser (om det er noe som i det hele tatt heter det? Og om det er noe som heter litteraturiske reiser, så er det kanskje en slags peasant versjon av Fotefar-turen, der Dagsnytt 18-veteraner og andre Lorry-travere guider en gruppe på 12 personer rundt omkring i det gamle Europa).
* Uansett, dette er den 3. teksten som omhandler min nyttårsreise til New York, av totalt fem planlagte innlegg. Trolig er det siste tekst hvor jeg omskriver Koolhaas’ delirious new york i tittelen.
Da skulle jeg reise til London, og jeg ble anbefalt boken «How to read London» av Chris Rogers. Det er en slags forenklet utgave av Arne Gunnarsjaas bøker om norsk arkitekturhistorie, men den har fortsatt plass til presise tegninger av detaljer, prinsipper og stilarter. How to read London er på ingen må en Lonely Planet-bok eller Gatelangs i «fyll-inn-valgfri-by», som kanskje er hvor jeg har fått min aversjon mot reise-bøker fra. Boken gir innblikk byens stilistiske lag, og tar for seg ikoniske bygg, nærmest som en arkitektonisk lommeparlør.
Jeg så etter en tilsvarende bok før avreise til New York, men den var ikke å oppdrive. Tilfeldighetene skulle ha det til at jeg ramlet over boken i gift-shopen hos New York public Library, og jeg fikk gleden av å mimre sammen med Will Jones’ […] crash course in Big Apple Architecture» på hjemreisen, hele veien ned mot den norske bakken som tok i mot meg og resten av SAS-flyet på Gardermoens 2. rullebane januar 2025.
En eggen bok
En bok jeg imidlertid fikk låne før New York-avreisen, var bokhyllas svar på Eric Clapton-skiva «Unplugged» – CD-en som var å finne i samtlige hjem hos fedrene til alle kameratene mine på barneskolen. Boken jeg snakker om er Torgrim Eggens Manhattan, en bok som har 20 års jubileum i år, og omhandler Eggen og hans (daværende?) kones 6 måneders opphold i verdenshovedstaden våren 2004.
I utgangspunktet tenkte jeg at Eggens bok var litt som å lese Richard Hermanns «Dette er London», eller som den egentlig heter «Mine gleders by - historien om London gjennom to tusen år», men nei. Å lese Eggens Manhattan er mer som å snakke med et allvitende og freidig tidsvitne, og samtidig lese en biografi som åpner opp forståelsesrammen av samfunnet bedre.
Min påstand er at New York-boken til Eggen vil stå seg som en kultklassiker (Hei, nasjonalbibliotekar Aslak Sira Myhre(!) denne kan fint dissekeres på et arrangement på Solli plass en tirsdags kveld i løpet av jubileumsåret. I en tidsånd hvor ungdom gjenoppdager Gossip girl, binger The OC og NRK straks publiserer en serie sterkt inspirert av Sophie Elises ungdomstid (fra nesten akkurat samme tidskoloritt), tror jeg også Eggen og Manhattan vil oppleve en renewal i 2025. Om ikke bare som en nostalgisk sutteklut av verden av i går...)
Herr. og Fru. Behn
Manhattan er både et historieskriv om steder som Katz's Delicatessen (nesten enda mer populær i dag, enn i 2004 – noe som gjorde at vi i desember 2024 valgte å passere forbi den latterlige lange køen, og heller gafle i oss noen stykker hos Pizza Loves Sauce, også den i Huston street, men 147 og ikke 205 som Katz).
Det er likevel noe vemodig å tenke på at «Herr. Og Fru. Behn» i samme periode også bebodde New York. 2004 var en brytningstid. Tvillingtårnene på nedre Manhattan var blitt spektakulært gjennomboret av to passasjerfly, samtidig som tiåret – så naivt vi (eller i alle fall jeg, som bare var 8 år i 2001) kan erindre tiden, virket den likevel mer fredelig enn i dag. New York ristet av seg støvet og levde videre. (Kan forøvrig anbefale podkasten Staden, om du ønsker å høre noen gode betraktninger om traumet 9/11 og hvordan stedet oppleves ganske ikke-New Yorks. Laurie Andersons film Heart of a dog sier også mye klokt om tiden i New York etter terrorangrepet).
Jeg husker godt den litt rare stillheten i klasserommet 12. september 2001, da vi skulle ha ett minutts stillhet for ofrene i NYC. Det var varmt i september det året, og jeg hadde fulgt den absurde hendelsen hjemme på kjøkkenet dagen før gjennom en liten tv som sto plassert over kjøleskapet, der en ekstra nyhetssending på TV2 rullet kontinuerlig over skjermen.
Det var derfor veldig sterkt, at mitt første møte med New York nettopp ble Freedom Tower, erstatningen for tvillingtårnene, samt de to brønnene som markerer fotavtrykkene hvor byggene en gang sto og ruvet. Det er et omdreiningspunkt i livet. «Enten er dere med oss, eller så er dere mot oss,» husker jeg Bush proklamerte på radioen noen dager– eller var det uker (?) senere.
Det tenkelige er utenkelig
På tidlig 2000-tallet måtte man ha en sekretær som kunne ringe og fikse et bord for deg, om du skulle spise på de mest populære restaurantene. Dette er fakta, om man skal ta Eggen på ordet. Hans bok er ikke like pre-teknologisk nostalgi som Elif Batumans 90-talls campus-roman The idiot, som vittig beskriver hennes opplevelser med opprettelsen av egen e-postkonto, men det er noe naivt over Eggens 04-New York, som ville vært utenkelig om betraktningene i var skrevet av Amalie Kasin Lerstang eller Zeshan Shakar fra et tilsvarende opphold i 2025.
Dét eksempelet virker kanskje litt søkt. Ingen av de to kan sies å være ekvivalenter eller svar på vår tids Eggen, det ville kanskje vært en 10 år yngre Frithjof Jacobsen eller Kåre Bulie, men uansett hvem som skulle gjort et tilsvarende opphold, ville ingen hatt det særlig gøy i byen, gitt at du i 2004 kunne egge rundt med en dollar i lomma, som den gang tilsvarte like over 5 på den norske krona. Da har vi heller ikke sett på de utenrikspolitiske eskapadene som daglig har pepret overskriftene siden januar 2025.
Walking the projects
Ved siden av Eggens Manhattan, hadde jeg også pakket med meg Owen Hatherlys «Walking the streets» i kofferten. Dette er en bok om sosialdemokratiske boligprosjekter i New York. Jeg bodde også vegg i vegg med et av prosjektene i Williamsburg, som jeg også har skrevet om tidligere. Bøkene lånte jeg for øvrig av min gode venn Alf, som har en veldig god blogg sammen med sin samboer Hannah.
Hatherleys bok har jeg kun rukket å lese forordet i, hvor Hatherley påpeker noe åpenbart, så åpenbart at jeg, litt skamfult, velger å se forbi det. «New York is the only city which could produce a book such as the Power Broker, a thousand pages on one urban bureaucrat, and regard it as the last world on city planning». Jeg følger meg truffet. Det Hatherley peker på, er sikkert også mye av grunnen til at jeg har fått det for meg å minst blogge fem innlegg om byen.
Hatherley henviser i sitatet til Mason B. Williams «City of ambition» og om New York-ideologien, eller street-ideologien, fordi folk som skriver om New York er så «obsessed about pavements».
Hatherleys bok på snaue 200 sider gir en god innføring New Yorks sosialdemokratiske boligutvikling på 1960-tallet. Williams derimot, broderer ut om «[…] The story of a remarkable collaboration between Franklin Roosevelt and Fiorello La Guardia […]» som en «[…] case study in creative political leadership in the midst of a devastating depression [...]».
Jeg valgte å bruke tiden min nede i et kaninhull om den destruktive og distruptive (forstyrrende og forstyrrede) mannen Robert Moses – the last word on city planning – ført i penn av (trolig ble det brukt flere penner) Robert Caro.
En bok som både fikk meg til å bryte prinsippet om aldri å bestille hjemlevering av Amazon (min utgave er på 1162 sider, uten noter), og ga meg forståelsen av hvordan visjonære tanker kombinert med ærgjerrighet og den mest slangete oppførselen jeg har lest om, kan skape noen helt absurde resultater.
Det var nok kombinasjonen av et tilfeldig møte på gata her i Oslo, hvor en journalist med fartstid i DN, Morgenbladet, Natt&Dag (RIP) og Klassekampen varmt kunne anbefale Caros’ 7 år lange og 7 år vide prosjekt om Robert Moses. I tillegg fulgte en DN-artikkel om The Power Broker i desember 2024. Artikkelen omhandlet jubileumsutstillingen for boken, som står på The New York Historical, ut juli 2025. Artikkelen virket som et påskudd for at journalisten kunne reise til New York, noe jeg virkelig unner ham, men utover det var teksten litt tam. Jeg valgte ikke å bruke av New York-oppholdet på å se papir utstilt i montre. 99% Invisibles lesesirkel, derimot, den vil jeg virkelig anbefale å bruke 14 timer på å lytte til. Da får du en forståelse av hva kultklassikeren The Power Broker fra 1974 byr på.
The rise and fall
I 1960 utga journalisten William L. Shirer boken «The Rise and Fall of the Third Reich: A History of Nazi Germany». Ett år senere kommer Jane Jacobs med boken «The Death and Life of Great American Cities». Sistnevnte har et litt mer optimistisk lynne i slutten av tittelteksten – det blir død, men også liv(!) i de storslagne, amerikanske byene.
Et tiår senere fortsetter Robert Caro med det samme tittelspillet, men setter et markant – og midlertidlig punktum med «Robert Moses and the fall of New York». Og det er dessverre her mye av verdensbyens skavanker har sitt rotfeste, i Moses’ vanskjøtsel av byen. The fall.
Siden jeg første gangen ble oppmerksom på Moses, har jeg sett på ham som en byplanlegger, men det er litt upresist. Han var egentlig en visjonær statsviter/byråkrat, som klarte å navigere og gjennomføre utbyggingsprosjekter på en så snikete og maktsyk måte, at ikke en gang USAs president klarte å stoppe ham. Mitt bilde av Robert Moses sammenfaller med det bildet Jan Lööf tegnet av stadsingenjör Ture Björkman i den episke fortellingen om Skrot-nisse.
Tidligere leste jeg historien om Moses som en slags Goliat i møte med David, på bakgrunn av journalist- og stedsaktivisten Jane Jacobs middelklassekamp mot ham på 1960-tallet, en kamp Robert Caro ikke en gang fikk plass til i The Power Broker. Historien er gjenfortalt i dokumentaren Citizen Jane, Battle For the city. Det er en del år siden jeg så filmen, men jeg husker den var fordelaktig mye på Jacobs' side. Etter å ha forstått hvor mye rasisme og klasseforakt som drev Moses og hans handlinger, kan det være verdt å se filmen en gang til.
Jeg vet ikke helt hva jeg tenker er verst med Moses, det at han kastet ut beboere lenge før det strengt talt var nødvendig, også lenge før prosjektene var sikret finansiering, eller hvorvidt broen ut til Long Island ble konstruert for å stenge ute busser, og kun tilrettelegge for privatbilisme. Dette temaet er sårt i et sterkt splittet USA, og påstanden tilbakevises. Jeg har ikke tyngden her til å gå inn i debatten, men det er påfallende at Moses gjennomførte prosjekter (spesielt mot slutten av sin karriere som byråkrat), som ikke tjente hele byens befolkning. Men Moses bygget definitivt opp sin makt gjennom populære og folkelige prosjekter, som etableringen av Jones Beach State Park.
En bok på reise, en oppslagsverk hjemme
Litteraturiske reiser kan like gjerne gjennomføres fra stua hjemme, men hvis du kunne tenke deg til New York, uten å hverken fylle ut ESTA-skjema eller drikke tap-water med bassengsmak, vil jeg anbefale å reise sammen 2004-utgaven av Torgrim Eggen, og parallelt bla opp i How to read New York av Will Jones, drikke noe tranebærjuice med vodka og sette på den jazzen som måtte passe. Og hvis du virkelig har god tid bør du plukke opp boken til Robert Caro eller sette på bokklubben til Roman Mars og Elliott Kalan for literaturiously å bli mesmerized.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar